تبلیغات
کلبه ورزشی جسم اندیشه - نقش وفواید سویا در بدن

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 3 تیر 1389

 *سلامت قلب و كاهش بیماری های قلبی

* سلامت استخوان ها

*جلوگیری از سرطان

*ویتامین  E

*ویتامین B1

*ویتامین  B2

*منیزیوم

*كلسیم

*ایزوفلاونیدها

*فیبر

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

همه اینها به اضافه چند خواص دیگر سویا رو به تور كامل در ادامه مطالب ببینید

پروتئین سویا:

برای بدنسازان منبع مناسب و مطمئنی به شمار نمیرود، چون:

هضم آن برای معده تا حدودی مشکل است./ ترکیبات اسیدآمینه آن زیاد جالب توجه نمیباشد .

اما این پروتئین خواص درمانی خارق العاده ای مخصوصا برای خانمها در بر دارد مانند  کنترل فشار خون گرفته تا تنطیم هورمونها در بدن. در مردان نیز در درمان پروستات نقش دارد .

سویا یا لوبیای روغنی یكی از نباتات قدیمی و بومی آسیاست كه در سال 2838 قبل از میلاد در نواحی شمال شرقی چین شناسایی و كشت آن مرسوم شد. نام چینی گیاه Chaingymo و نام ژاپنی آن Shoyo است  كه كم كم بهSoya  تغییر یافته است.

تاریخچه سویا دارای سه مرحله است :مرحله اول یا كشت آن توسط مردم چین آغاز گردیده است. مرحله دوم به آغاز دهه دوم قرن گذشته هنگامی كه سویا به صورت یكی از صادرات مهم آسیای شرقی در آمد اتلاق می گردد و مرحله سوم  تاریخچه سویا به بیش از 30 سال پیش هنگامی كه روشهای مدرن  كاشت ،داشت، برداشت توسعه یافت بازمی گردد در آن زمان تولید ارقام سازگار با شرایط محیطی بهبود یافت .نخستین بار در ایران بذر سویای خوراكی  در گیلان و بذر سویای علوفه ای در كرج كشت شد. 

در اوایل كه مردم سویا را شناخته بودند، ازآن به عنوان غذایی برای طیور استفاده می کردند. 

لوبیای سویا

محققان روسی جزو اولین كسانی بودند كه فواید سویا را دریافتند. این محققان دریافتند سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، كلسیم، آهن،  فسفر، منیزیم، روی، ویتامین های گروه B و فیبر می باشد و فواید زیر را برای سویا نام بردند:

- سلامت قلب و كاهش بیماری های قلبی

- سلامت استخوان ها

- جلوگیری از سرطان

- كاهش عوارض یائسگی

همین امر باعث تحقیقات بیشتر راجع به این ماده مغذی گردید و متخصصان سویا را به عنوان یك ماده غذایی در كنار مواد مغذی موجود در رژیم محسوب کردند.

آنها سویا را جانشین پروتیئن حیوانی در رژیم غذایی کردند و متوجه شدند كه این ماده غذایی موجب پایین آوردن كروسترول  بد یا LDL و كاهش تری گلیسیرید خون و در نتیجه كاهش بیماری های قلبی می گردد.

مواد مغذی در سویا

ویتامین  E

ویتامین B1

ویتامین  B2

منیزیوم

كلسیم

ایزوفلاونیدها

فیبر

دانه سویا محتوی ویتامین eاست كه روی سلامت پوست و مو اثر دارد و از كم خونی جلوگیری می كند.

همانطور كه گفته شد، سویا دارای فیبر می باشد. فیبر موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول و تری گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده ی بزرگ می شود و از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. همچنین جلوی پوست  را می گیرد. این نكته را نیز نباید فراموش كنیم كه زیاد مصرف كردن سویا (غلات) موجب اسهال، نفخ و درد شكم می شود.

ویتامین B1موجود در دانه سویا جلوی خستگی و انواع بیماری های عصبی را می گیرد،افزایش دهنده انرژی است و برای زنان باردار و شیرده و همچنین برای ورزشكاران و میانسالان مفید می باشد .  

B2 كه در سویا وجود دارد، از زخم های لب و زبان و متورم شدن زبان و همچنین از مبتلا شدن به آب مروارید پیشگیری می كند.

منیزیوم موجود در سویا اثرات مفید بر استخوان و رگ های خونی، مخصوصا بر عضلات قلب دارد و از لخته شدن خون و انسداد رگ های خونی جلوگیری می كند.

استئوپروز(پوكی استخوان) یكی از بیماری های شایع استخوان است كه در این بیماری استخوان ها كوچك و شكننده می شوند. ورزش كردن و استفاده ازمكملهای كلسیم و ویتامینD و مصرف میوه جات و سبزیجات می تواند در جلوگیری از این بیماری نقش مهمی داشته باشد.

سویا و یائسگی

نشانه های یائسگی عبارت است: عرق كردن و گرمای زیاد بدن، پوكی استخوان، بیماری قلبی و ریزش موی سر. این عوارض در نتیجه ی كاهش استروژن (هورمون زنانه) به وجود می آیند. اگر شما جزو مصرف كنندگان سویا هستید، دیگر نگران عوارض یائسگی نباشید.       

در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می كنند و بررسی ها نشان داده که تنها 3/1 خانم های ژاپنی علائم یائسگی را بروز داده اند.

تحقیقات نشان داده است كه زنانی كه هر روز سویا مصرف می كنند، حدود40 درصد عوارض ناشی از یائسگی را از بین می برند.

پس بهتر است از سویا به جای پروتیئن حیوانی استفاده كنیم تا از عوارض ناشی از مصرف  پروتیئن حیوانی در امان مانیم.

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

یائسگی عبارت است از قطع دائمی قاعدگی؛ كه به دو دسته تقسیم می شود:

- یائسگی فیزیولوژیك یا طبیعی.

- یائسگی ناشی از برداشتن تخمدان ها در سنین قبل از یائسگی كه مصنوعی است و در این مورد، قطع قاعدگی در اثر در آوردن و نبود تخمدان ها است.

در مورد یائسگی فیزیولوژیك كه در اثر پیری ایجاد می شود و بیشتر از مورد دوم وجود دارد ، باید گفت كه سن متوسط یائسگی 51 سالگی است، اما حدود 4 درصد زنان قبل از 40 سالگی دچار یائسگی زودرس می شوند.

مشكلات عمده ی این دوران عبارتست از : گر گرفتگی و پوكی  استخوان.

به احساس گرمای شدید در قسمت فوقانی بدن به مدت 30 ثانیه تا 5 دقیقه ، گر گرفتگی گفته می شود.

پوكی استخوان از دیگر عوارض مهم این دوران است. هر سال كه از یائسگی می گذرد، حدود 5/1-1 در صد از توده ی استخوانی از دست می رود و در 65-60 سالگی ممكن است شكستگی های استخوانی در ستون مهره ها ایجاد شود.

به دلیل شایع بودن این عوارض، محققان درصدد پیدا كردن مواد و راه هایی برای درمان یا پیشگیری از آنها هستند. از جمله ی این مواد می توان به سویا اشاره كرد.

نقش سویا چیست؟

سویا به عنوان یك غذای اصلی و مهم در بسیاری از كشورهای آسیایی مصرف می شود كه دارای مواد مغذی با ارزشی مانند پروتئین است. پروتئین سویا اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن را تامین می كند. هنگامی كه سویا به همراه برنج مصرف می شود، پروتئین آن با پروتئین فرآورده های گوشتی برابری می كند، در حالی كه میزان كلسترول و چربی آن پایین است.

مواد موجود در سویا از سرطان های وابسته به هورمون مانند سرطان سینه و سرطان پروستات جلوگیری می كنند.

از دیگر اثرات مهم سویا، كاهش عوارض ناشی از یائسگی از جمله گر گرفتگی است. معمولاً  برای كاهش این عارضه در این دوران ، داروهای هورمونی تجویز می شود. سویا دارای موادی است كه بدون ایجاد مشكلات ناشی از استروژن (هورمون زنانه كه در داروها هم هست) حالت گر گرفتگی را در خانم ها كاهش می دهد. البته برای داشتن این اثر بایستی سویا به طور مداوم مصرف شود.

در دوران قبل از یائسگی نیز بسیاری از زنان دچار بعضی اختلالات هورمونی می شوند كه به علت شرایط فیزیولوژیك بدن است. بررسی ها نشان داده مصرف سویا در این دوران نیز، می تواند سطح هورمون بدن زنان را تنظیم كند.

سویا می تواند از پوكی استخوان دوران یائسگی جلوگیری كند. تحقیقات نشان داده است كه سویا اثر محافظتی بر روی سطح استخوان حیوانات دارد، ولی صد در صد ثابت شده نیست.

بیشترین اثر سویا كاهش گر گرفتگی دوران یائسگی است . كمی هم در درمان واژنیت موثر است كه یك التهاب دستگاه تناسلی و از ناراحتی های شایع این دوران است. علت واژنیت كاهش سطح هورمون استروژن است و تا حدودی با اثرات مشابه هورمونی مواد موجود در سویا ، این عارضه بر طرف می شود.

تمامی این اثرات فقط با مصرف مداوم و طولانی مدت سویا دیده می شود. از مصرف محصولات سویا هیچ گونه عارضه ی خطرناكی گزارش نشده است، مگر افراد كمی كه امكان دارد به سویا حساسیت داشته باشند و در این صورت باید از مصرف آن خودداری كنند.

مشكلات قلبی – عروقی از دیگر عوارض دوران یائسگی هستند. بررسی ها ثابت كرده، پروتئین سویا می تواند از بیماری قلبی- عروقی جلوگیری كند. در یك بررسی، كلینیك تغدیه ی آمریكا دو گروه را در نظر گرفتند. یك گروه  پروتئین سویا را مصرف كردند و گروه دوم پروتئین شیر را. مشاهده شد در گروه اول میزانLDL  ( كلسترول بد) بیشتر كاهش پیدا كرده است.

در بررسی دیگری ، در یك دوره به 94 خانم یائسه ی سالم ( كه سیگار و هورمون خارجی مصرف نمی كردند) روزانه فقط 42 گرم پروتئین سویا یا پروتئین  شیر دادند و برای ثبات وزن، مصرف سایر منابع انرژی محدود شد. پس از 12 هفته، میزانLDL  كاهش یافته بود ولی میزان بقیه ی مواد تغییری نكرده بود. ولی میزان كاهشLDL در صورت مصرف پروتئین سویا بیشتر از پروتئین شیر بود.

در طی این بررسی ها پزشكان این مركز تغذیه به این نتیجه رسیدند كه به دلیل كاهش میزانLDL پس از مصرف سویا ، احتمال خطر بیماری قلبی – عروقی نیز كاهش می یابد.

سویا و سرطان

سرطان هایی از قبیل سرطان سینه تخمدان و پروستات با كمك سویا از بین رفته است. پس بهتر است این ماده مغذی را بهتر بشناسیم و در زندگی خود از مزایای  وافر آن بهرمند شویم.

در آینده ممكن است از سویا به عنوان هورمون درمانی و به طور كلی به جای داروهای مصنوعی استفاده شود.

سویا و تغذیه

غلات (دانه های كامل) شامل: سویا،برنج گندم، جو، ذرت و..... می باشد. همانطور كه می دانید غلات در تغذیه انسان حائز اهمیت فراوانی است.

سویا یكی از بهترین مواد غذایی است كه دارای منافع بیشماری می باشد و می تواند پایه رژیم غذایی را تشكیل دهد.

بطور كلی غلات منبع مهم كربوهیدرات، پروتئین و مقدار كمی چربی هستند.

مصرف سویا باعث:

* كمك به هضم غذا

* پایین آوردن كلسترول خون

* سلامت روده و معده

* جلوگیری از بیماری پوکی استخوان

* كاهش عوارض یائسگی

* كاهش عوارض بیماری دیابت

* جلوگیری از بیماری های قلبی

* جلوگیری از بیماری پروستات

* جلوگیری از سرطان به خصوص سرطان های راست روده، سینه، تخمدان و روده بزرگ.

FDA (اداره ی غذا و دارو آمریکا) برای حفظ سلامت قلب، خوردن سویا را پیشنهاد می كند.

غذاهایی كه با سویا درست می شوند، چربی و كلسترول خون را كم می كنند.

شما اگر سویا را با دیگر پروتئین ها از قبیل شیر و گوشت مصرف كنید، در كاهش كلسترول خونتان اثر زیادی دارد.

شما می توانید به سالاد، سوپ و خورش خود سویا بیفزایید و با این کار موجب بالا بردن ارزش غذایی تان و خوش طعم كردن آنها شوید.

سویا از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند

در بیش از 40 نوع تحقیق مختلف ثابت شده است که سویا باعث بهبود عملکرد پروستات می شود، زیرا حاوی مقادیر زیادی ایزوفلاوون است. ایزوفلاوون، یک نوع آنتی اکسیدان برجسته و موثر در جلوگیری از ایجاد غدد سرطانی در پروستات است. پروتئین سویا از ترشح آنزیم هایی که باعث تحریک رشد نابهنجار سلول های تشکیل دهنده پروستات می شوند، جلوگیری می کند. میزان پایین  سرطان پروستات  در مردان آسیایی، گویای استفاده آنها از این ماده غذایی بی نظیر است.


سویا سلامت استخوان ها را تضمین می کند

مطالعات آماری نشان می دهد که مصرف سویا در خانم های یائسه از بروز پوكی استخوان  در آنها جلوگیری می کند. مردان نیز از فواید سویا در این زمینه بی بهره نیستند، زیرا مصرف آن استخوان ها را محکم کرده، کمبود مواد معدنی را جبران می کند و باعث کاهش بیماری آرتروز می شود.


سویا باعث حفظ سلامت روده بزرگ می شود

آمار مرگ و میر به دلیل سرطان روده  در بیماری های دستگاه گوارش بالاترین درصد را به خود اختصاص می دهد. البته هنوز دانشمندان به هیچ گونه دلیل علمی یا ادعای قطعی در این زمینه دست پیدا نکرده اند. اما سویا نقش مهمی را در حفظ سلامت دستگاه گوارش که روده نیز جزئی از آن به حساب می آید، بازی می کند. تحقیق و بررسی در مورد افرادی که از سرطان روده جان سالم به در برده اند، حاکی از آن است که مصرف سویا باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در روده می شود.

سویا در حفظ سلامت قلب،استخوان ها، غده پروستات و سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کند.


سویا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود

سویا حاوی یک نوع زداینده قوی، به نام ساپونین می باشد. ساپونین ها به کلسترول های درونی امعاء و احشاء چسبیده و از جذب آنها در بدن جلوگیری می کنند. علاوه بر این ساپونین ها با از بین بردن میکروب های مضر سلامت بدن را تثبیت می کند.


فواید سویا برای بیماران دیابتی و کلیوی

خون افرادی که از بیماری قند  رنج می برند، دارای مقادیر زیادی گلوکز است و سلول های بدنشان از تشخیص انسولین عاجز می باشد. انسولین نام هورمونی در بدن است که میزان جذب گلوکز را تنظیم می کند و باعث کاهش قند خون می شود. افراد دیابتی که در رژیم روزانه خود از سویا استفاده می کنند، میزان گلوکز خونشان به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد. از آنجا که بیماری دیابت نهایتا منجر به بروز امراض کلیوی می شوند، پس می توان گفت که سویا به طور غیر مستقیم در پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی اثرات مفیدی دارد.

 



ارسال توسط hossein
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin