تبلیغات
کلبه ورزشی جسم اندیشه - ویتامینها ومواد معدنی

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 2 دی 1388

اغلب  ویتامینها به صورت بخشهای اصلی انزیم یا كوآنزیم كه برای سوخت ساز چربیها وقندها جنبه حیاتی دارند عمل می كنند. اگرچه بیشترچربیها قندها وغذاهای پروتئینی دارای انواع ویتامینها بوده لیكن غنی ترینمنبع انهادر سبزیهای برگ دار (اسفناج) دیده میشود. اغلب مواد معدنی به صورت طبیعی دربیشترمواد غذایی وجود دارد.         تعریف مواد معدنی: مواد غیرارگانیك هستند كه به كمك    ویتامینها ،آنزیمها وهرمونها عملكرد صحیح بدن را موجب میگردند.مواد معدنی ضروری برای بدن انسان 20 نوع   میباشد. مواد معدنی به دودسته تقسیم میگردند:              مواد معدنی عمده : شامل كلسیم،كلراید،منیزیم،فسفر، پتاسیم ،سدیم وگوگرد.                                                  مواد معدنی فرعی:شامل اهن، روی ،كبالت، مس، فولوراید ،ید، منگنز، نیكل، سلنیوم، سیلیكون، وانادیوم ومولبیدیوم.  برخی از مواد معدنی مانند اهن، مس و روی برای جذب شدن با یكدیگر رقابت میكنند بنا براین با مصرف زیاد یكی ازانها كمبود دیگر مواد معدنی رادرپی دارد                                                                                   مواد معدنی كه به سهولت وسریع جذب ودفع میگردند:مانند سدیم وپتاسیم .                                                    مواد معدنی كه به سختی جذب وبه سهولت دفع میگردند: مانند كلسیم، فسفر، منیزیوم ومنگنز.                          مواد معدنی كه به سختی جذب دفع میگردند: مانند اهن، مس،روی،كبالت                                               شیرچون سایرلبنیات سرشارازكلسیم وچون خشكباروجوانه گندم سرشار از پتاسیم می باشد بیشتر غذاهای پروتئینی حیوانی،منابع بسیارغنی فسفر بوده وگوشت بدون چربی خصوصا جگرمقدار لازم اهن بدن را تأمین میكند.نمك معمولی اشپزخانه سدیم مورد نیازبدن را تأمین میكند. شما دوستان می توانید از4 گروه غذایی اصلی راكه ازبین انها تعداد غذاهای روزانه كه تأمین كننده حداقل تغذیه است انتخاب كنید  1) شیر2)گوشت3) حبوبا (نخود لوبیا لپه عدس) 4)سبزیها ومیوه ها                                                                    



ارسال توسط hossein
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin